آدم برفی

گروه اجتماعی: در شرایطی که بسیاری از شهروندان همزمان با بارش سنگین برف در پایتخت برای تردد با مشکلات گوناگونی مواجه شدند، از روز گذشته انتقاداتی از تریبون‌‌های گوناگون رسانه‌ای و مدیریتی نسبت به عملکرد شهرداری تهران شنیده می‌شود، انتقاداتی که بیشتر حول محور عملکرد مدیریت شهری در بارش سنگین برف در پایتخت متمرکز شده است.  موضوعاتی مانند شکسته شدن بسیاری از درختان، پاکسازی نشدن معابر اصلی و فرعی از برف و  اختلال در حمل‌و‌نقل از جمله مهم‌ترین نقد‌‌‌هایی است که این روزها مطرح می‌شود و نارضایتی شهروندان و مدیران از عملکرد شهرداری را در پی داشته است. در همین باره در روزهای گذشته تعدادی از اعضای کنونی و سابق شورای شهر هم نسبت به وضعیت روزهای گذشته و عملکرد شهرداری انتقاد داشته و دارند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. جالب اینجاست که نجفی، شهردار تهران در تازه‌‌‌‌‌ترین واکنش خود نسبت به وضعیت روز برفی پایتخت در پیامی تلگرامی نوشته است: «پایتخت مشکلات کمی را در روز و شب برفی تجربه کرد»!
جدی نگرفتن هشدارها
در همین باره عضو شورای شهر تهران گفت: در درجه اول جدی نگرفتن هشدار‌ها و در درجه دوم نبود یا کمبود امکانات باعث غافلگیری و به‌وجود آمدن مشکلات می‌شود. محمد علیخانی، عضو شورای شهر تهران پیرامون تمهیدات شهرداری تهران برای روز‌های برفی گفت: شهرداری تهران برای روز‌های برفی از قبل تمهیدات و اقداماتی را در نظر می‌گیرد، از جمله این اقدامات عقد قرارداد با شرکت‌های خصوصی برای برف‌روبی و شن و نمک‌پاشی در معابر است. وی به خبرگزاری دانشجو افزود: البته بارش برف سنگین در تهران پس از مدت‌ها، حجم کار را بیشتر کرد و علاوه بر بازگشایی معابر، درخت‌تکانی را نیز به کار‌ها افزود. وظیفه درخت‌تکانی و سبک کردن بار ناشی از برف سنگین روی درختان به عهده سازمان فضای سبز شهرداری است که به دلیل برف سنگین و کمبود نیرو آن‌طور که باید و شایسته بود نتوانسته‌‌اند جدی عمل کنند و متاسفانه درختان زیادی نیز آسیب دیده‌‌اند که ضروری است هرچه سریع‌تر تلاش خود را مضاعف کنند. علیخانی تصریح کرد: با پیگیری‌های انجام‌شده مناطق شهرداری و سازمان‌های مرتبط در آماده‌باش به سر برده و در تلاشند با توجه به سرمای شدید مرحله دوم اقدامات خود را به منظور کاهش مشکلات و یخ‌زدگی معابر به انجام برسانند. وی درباره توانایی  نداشتن برای مقابله با مشکلات گفت: به صراحت عرض می‌کنم جدی نگرفتن هشدار‌ها در درجه اول باعث غافلگیری و به‌وجود آمدن مشکلات می‌شود و در درجه دوم نبود یا کمبود امکانات و از جمله تجهیزات مدرن، علت ناکارآمدی برای مقابله با مشکلات و بحران‌هاست.
شهرداری چیزی در چنته ندارد


عضو سابق شورای شهر تهران هم با بیان اینکه شهرداری تهران در این دوره برای اداره شهر چیزی در چنته ندارد، گفت: آنچه ماجرای گزارش نجفی را مشکوک و خاص می‌کند، آن است که وی خود ۷ سال عضو شورای شهر بوده و از موافقان شهردار قبل بوده و به وی رای داده است. محسن پیرهادی افزود: گزارش شهردار تهران به شورای شهر از چند جهت قابل بررسی است؛ اول از همه محتوای گزارش است که بخش زیادی از آن مبتنی بر داده‌های غلط و بعضا غرض‌ورزانه است. نکته‌ دیگر در ارائه این گزارش، زمان انتشار آن است. پیرهادی به تسنیم اظهار داشت: ممکن است طبیعی به نظر برسد که فردی در دوره‌ای با فرد یا موضوعی موافق بوده و بعدا منتقد شده باشد اما این حد از چرخش که به تخریب کامل دوره 12 ساله‌ شهرداری در تمام حوزه‌ها منجر شده جدا عجیب است. وی تاکید کرد: نکته‌ای که نجفی به آن دقت نکرده این است که چنین تخریب گسترده و جامعی در تمام ابعاد فقط متوجه به شخص قالیباف نیست و ده‌ها هزار نفر از اعضای خانواده بزرگ شهرداری را هم شامل می‌شود. او چگونه می‌خواهد در سال‌های پیش رو با این بدنه کار کند وقتی چنین تخریبی انجام داده و دستاوردهای‌شان را تحقیر کرده است. عضو سابق شورای شهر تهران با اشاره به اینکه زمان ارائه گزاش مسأله را حساس‌‌‌‌‌‌تر کرده است، گفت: جریان کارگزاران که مدیریت شهر تهران را بر عهده گرفته، پیش از این بارها نشان داده پشت پرده اقدامات‌شان یک اتاق فکر خاص است. وی بیان کرد: لابی‌های سیاسی و اقتصادی این جریان که هماهنگ با برخی چهره‌های اصلی دولت عمل می‌کنند، سعی کرده‌اند در شرایطی که مردم تحت فشار اقتصادی بوده و منطقا دولت باید در موضع پاسخگویی این وضعیت باشد، فضا را به سمت دیگری برده و با انجام یک عملیات ایذایی، اذهان را به موضوع دیگری مشغول کنند. پیرهادی عنوان کرد: با گذشت 5 ماه از دوره شهردار جدید اینطور که به نظر می‌رسد، برنامه اصلی تیم مدیریتی فعلی سوار شدن بر موج تخریب طی ماه‌های آینده است. همه این موضوعات شاهدی بر این نکته است که شهرداری تهران برای اداره شهر و بهبود وضعیت آن چیزی در چنته ندارد.
نجفی: پایتخت مشکلات کمی  را تجربه کرد
این در حالی است که به‌رغم انتقادات گسترده اعضای شورای شهر و مردم از عملکرد شهرداری تهران‌‌‌‌‌‌‌‌‌، شهردار تهران در پیامی خطاب به مردم تهران و نیروهای شهرداری تاکید کرد مشکلات به‌وجودآمده به دقت مورد بررسی قرار می‌گیرد تا خدمت به شهر و شهروندان در روزهای برفی ارتقا یابد. در بخش‌‌های از مطلب نجفی در کانال تلگرامی‌‌‌‌اش آمده است: «تهران بعد از چند سال، بارش برفی شادی‌آور را تجربه کرد. نزول رحمت الهی بر پایتخت که تمام مناطق تهران را در بر گرفت، باعث شد همکارانم در شهرداری تهران در ۴۰ ساعت گذشته خدمتی بی‌منت، وسیع و دشوار را به مردم ارائه دهند. تلاش‌های این عزیزان موجب شد معابر اصلی شهر با کمترین مشکل در روز کم‌سابقه برفی باز و حیات و حرکت در شهر ساری و جاری باشد. مردم عزیز تهران نیز جلوه‌ای دیگر از مشارکت را به نمایش گذاشتند و به سنت پیشینیان، برای سبک‌تر شدن بار درختان محل زندگی خود و تسهیل تردد در محله‌ها تلاش کردند و از دیگر سو همکاری قابل تحسینی را با مدیریت شهری با عمل به توصیه‌های اعلام شده به نمایش گذاشتند. حاصل تلاش جمعی ماموران شهرداری و مردم خوب تهران این شد که پایتخت مشکلات کمی را در روز و شب برفی تجربه کند و این مهم از سوی ریاست محترم جمهور و وزیر محترم کشور نیز در جلسه هیأت دولت مورد اشاره قرار گرفت. من به نوبه خود از تمام همشهریان عزیز و نیروهای خدوم شهرداری، پلیس راهور و دیگر دستگاه‌هایی که هر یک در این ایام برفی تلاش و همکاری کردند، تشکر می‌کنم. بدون شک مشکلاتی نیز در خدمت‌رسانی به شهروندان در این ساعات وجود داشت و به مردم اطمینان می‌دهم این مشکلات به دقت مورد بررسی قرار می‌گیرد تا همزمان با رفع کمبود تجهیزات لازم، روش‌ها و نحوه خدمت به شهر و شهروندان در روزهای برفی ارتقا یابد».